program autorski: Marek Skała
Motto szkolenia:
Czysto logiczne rozumowanie nie da nam żadnej wiedzy o realnym świecie
Albert Einstein
Szkolenie jest dedykowane Danielowi Golemanowi, ekspertowi inteligencji emocjonalnej.
Schemat procesu komunikacyjnego i zasady komunikacji
- Komunikacja jedno i dwustronna.
- „Koło komunikacji” – czyli co tworzy przekaz.
- Skuteczna komunikacja - poziom relacyjny (osobisty) i poziom merytoryczny (informacyjny).
- Komunikacja niewerbalna.
- Co składa się na „mowę ciała”?
- Jak wykorzystać elementy mowy ciała dla zachowania spójności komunikatu?
- Komunikacja werbalna- przegląd podstawowych narzędzi: pytania, parafrazy, klaryfikacje, truizmy, aktywne słuchanie, formułowanie trafnych argumentów.
Bariery i pułapki w komunikacji interpersonalnej
1. Rodzaje barier: wartościowanie, kontrolowanie, maskowanie, obojętność, wywyższanie, kategoryczność
2. Sposoby przezwyciężania/unikania barier komunikacyjnych
Narzędzia skutecznego porozumiewania się
- Aktywne słuchanie.
- Technika zadawania pytań – precyzowanie przekazu.
- Parafraza i klaryfikacja – sprawdzanie poziomu zrozumienia i efektywne kierowanie rozmową
- Ćwiczenia praktyczne wzmacniające umiejętności komunikacyjne w doniesieniu do realiów uczestników szkolenia
Zastosowania praktyczne technik komunikacji i
- płaszczyzny komunikacji, eliminowanie barier i utrudnień
- komunikacja jako narzędzie budowania prawidłowych relacji : z podwładnymi, zwierzchnikami oraz klientami zewnętrznymi
- komunikacja jako narzędzie wywierania pożądanego wpływu
- co, jak, kiedy i komu komunikować w procesie zarządzania
- co robić, by być dobrze rozumianym i lepiej rozumieć innych
- komunikacja w trudnych sytuacjach zawodowych: stres, trudne decyzje szefa, emocje